یزد فردا:در نشست خبري عوامل سريال حضرت يوسف (ع) از جمله فرج الله سلحشور کارگردان، نويسنده و تهيه کننده سريال، حسين زندباف تدوينگر، مجيد مير فخرايي طراح صحنه و جهانبخش سلطاني و رضا رضوي بازيگران نقش آمن هوتپ سوم و هورن هوپ که در خبرگزاري جمهوري اسلامي برگزار شد، عوامل اين سريال به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.
در ابتداي اين نشست فرج الله سلحشور درباره انتخاب داستان حضرت يوسف و ساخت اين سريال گفت: قصه هاي قرآني از کودکي دغدغه من بوده است. تعداد قصص انبيا بيش از ديگر کتاب هاي کتابخانه من است و از سال 60 به اين مهم پرداختم.
وي درباره انبيا واولياي الهي واينکه چرا سراغ ساخت سريال حضرت يوسف رفته است، اظهار داشت: همه اولياي الهي براي من ارزشمند هستند و در ساخت اين سريال هم بيشتر قالب و قصه براي من مهم بود. من اگر سراغ حضرت يوسف (ع) رفتم به اين دليل بود که داستان حضرت يوسف را بر خلاف آنچه تاکنون ساخته شده با بينش اسلامي همراه با نگاه اهل بيتي ارائه دهم و نگران اين بودم که ديگران اين سريال را ساخته و به سمت غربي بودن حرکت کنند.
کارگردان مردان آنجلس با اشاره به نحوه نگارش فيلمنامه عنوان کرد: بايد بگويم که نخستين تجربه من در فيلمنامه نويسي فيلم "ابتلا" بود. سپس "ميثاق" را چاپ کردم و در ادامه فيلمنامه "اصحاب کهف" را بازنويسي کردم. البته در نگارش فيلمنامه حضرت يوسف (ع) از حضور مشاوان هنري و مذهبي بسياري استفاده کردم زيرا براي اين کار ارزش بسياري قائل هستم. از اين رو با کارشناسان اسلامي، مشاور فيلمنامه نقد و بررسي مي کرديم و پس از نهايي کردن فيلمنامه آنرا به شوراي نقد سپرديم.

** بودجه سريال کمتر از 7 ميليارد تومان بود
سلحشور در پاسخ به شايعاتي که در خصوص بودجه کلان سريال حضرت يوسف (ع) اعلام مي شود، تصريح کرد: چهار برآورد به صدا و سيما ارائه شد که در حدود 6ميليارد و200ميليون تومان تا 6ميلياردو 500ميليون تومان بود. بودجه تصويبي ما 6ميليارد و 400 ميليون تومان بود و 600 ميليون تومان نيز از کمکهاي مردمي استفاده کرديم. بر خلاف برخي از آثار تلويزيوني که تلورانس (انحراف بودجه)آنها به 600 تا 800 درصد هم مي رسد و گاهي اوقات يک برآورد تا 20 برابر اضافه مي شود؛ تلورانس ما در تعيين بودجه اين سريال 10 درصد بود که بسيار معقول است. اين برآورد نسبت به گذشت زمان و گراني قيمت ها و تورم امري معقول بود.

** چگونگي انتخاب بازيگر نقش حضرت يوسف(ع)
کارگردان سريال حضرت يوسف (ع) درباره انتخاب بازيگر نقش يوسف (ع) گفت: من چند پارامتر را در گزينش بازيگر نقش اول اين سريال در نظر داشتم. نخست آنکه استعداد بازيگري داشته باشد و دوم آنکه چهره مناسبي داشته باشد و دلنشين و معصوم باشد و البته بازيگري بکر باشد و چهره اش قبلا ديده نشده باشد و با قرآن و مذهب بيگانه نباشد. اين ها شرايط من بود که مصطفي زماني واجد اين شرايط بود. در گزينش بازيگران جديد نيز تجربه و قرآني بودن آنها برايمان مهم بود. بازيگران ديگر نيز اغلب کساني بودند که با آنها کار کرده بوديم.

** بازي کردن در نقش هاي تاريخي کاري دشوار است
در ادامه اين نشست جهانبخش سلطاني بازيگر نقش "آمن هوتپ بزرگ" با اشاره به نقش کوتاه و منسجم آمن هوتپ گفت: جداي از بازي در اين نقش ،کار کردن با آقاي سلحشور دلنشين است. قبلا با ايشان در کارهاي دفاع مقدس و سريال هاي ايشان کار کرده بودم. افرادي مانند سلحشور و شورجه و شمقدري تعهدي ديني و اعتقادي دارند که در آثارشان به وضوح ديده مي شود. وقتي براي کار رفتم با خيل سنگين تحقيق و پژوهش درباره فيلم روبرو شدم و اين نشان از پشتوانه قوي اين سريال داشت.
اين بازيگر سينما در ادامه تصريح کرد: من دوست داشتم بيشتر شخصيت جعفر دهقان (عزيز مصر يا پوتيفار ) را بازي کنم چون جاي خلاقيت بسياري داشت و شخصيت ريشه اي و عميق بود که نشد. نقش آمن هوتپ کوتاه و منسجم بود. براي اينکه بتوانم اين نقش را به نحو احسن ارائه دهم در بخش هايي با سلحشور و شورجه بحث و گفت وگو مي کرديم تا فرعون بودن آمن هوتپ بيشتر انتقال پيدا کند.
سلطاني در خصوص دشواري هاي بازي در نقش هاي تاريخي عنوان کرد: بازيگران تئاتر به کار تاريخي نزديک تر هستند از اين رو اين نوع آثار را بيشتر دوست دارم. تئاتري بودن در ايفاي نقش هاي تاريخي بسيار موثر بوده و سبب جذابتر شدن آنها مي شود. در مجموع بازي در سريال هاي تاريخي دشوار است و بايد ايفاي يک کاراکتر تاريخي بايد اطلاعات مکفي داشت.

* به سختي هاي طراحي صحنه در اين کار آگاه بودم
مجيد مير فخرايي نيز در ادامه اين نشست دو ساعته با اشاره به تدوين سريال گفت: من سابقه کاري با سلحشور در اين حوزه را با مردان آنجلس آغاز کردم. وقتي کار يوسف پيامبر(ع) به من پيشنهاد شد به سختي کار اشراف داشتم. بايد 3 لوکيشن بزرگ در سه منطقه طراحي و لباس هاي مشخصي تهيه مي کرديم. به دليل اينکه به حساسيت آقاي سلحشور واقف بودم تلاش کردم با معلومات بسيار وارد اين اثر تلويزيوني شوم.
وي افزود: در ابتداي کار سلحشور منابع پژوهشي بسياري در مورد اين کار در اختيارم گذاشت و همين امر سبب شد تا پشتوانه موثري در اين کار داشته باشم.
مير فخرايي با اشاره به الگوهاي مورد نظر براي ساخت دکور سريال حضرت يوسف (ع) عنوان کرد: براي شناخت شرايط ‌و وقت و محيط مي خواستم به مصر بروم ولي شرايط فراهم نشد از اين رو به موزه لوبر پاريس که منبعي غني از تاريخ مصر و در اصل دومين منبع در اين زمينه به شمار مي آيد رفتم. حضور در اين موزه مرا در طراحي صحنه بسيار ياري کرد زيرا در آنجا بسياري از بخش هاي تاريخي از جمله مجسمه ها، تابوت ها و ابزار مصر باستان بازسازي شده بودند که اين موضوع راه را براي طراحي صحنه هموار ساخت.
وي ادامه داد: در اين بين مسئله بودجه و شروع کار بود که با اطمينان خاطر سلحشور ، کار را شروع کرديم. در ابتدا راهي شهرک غزالي شديم و سپس به سمت شهرک دفاع مقدس حرکت کرديم و کار در اين منطقه بسته شد. درياچه اي که در فيلم شاهد آن هستيم در اين منطقه واقع شده بود که به عنوان رود نيل استفاده شد.

** 200 بازيگر در مجموعه بازي کردند
در ادامه نشست سلحشور در پاسخ به ضعف جلوه هاي ويژه فيلم خاطر نشان کرد: بضاعت کشور ما در جلوه هاي ويژه فعلا همين مقدار است و اميدوارم بزودي تکنيک هاي پيشرفته اين هنر وارد کشور شود ولي توان ما در همين مقدار است. ضمن اينکه با وجود همين توان کم در ساخت حدود 105 دقيقه از اين سريال از جلوه هاي ويژه استفاده شده است.
تهيه کننده سريال حضرت يوسف با اشاره به تعداد بازيگران اين سريال اظهار داشت: بازيگراني که حداقل نصف صفحه ديالوگ داشتند 200 نفر بودند و 26 نفر هم نقش اصلي داشتند که در 8 تا 10 قسمت ايفاي نقش داشتند.

* "هورن هوپ" يک شخصيت نظامي مستقل است
رضوي بازيگر نقش "هورن هوپ" هم درباره اين شخصيت گفت: شخصيت هورن هوپ با صحبت هاي سلحشور و مطالعاتي که در تاريخ مصر انجام داده بودم شکل گرفت. برداشت من يک نظامي مستقل بود که بسيار پايبند به آمن هوتپ و فرماندهان خود بود. اين شخصيت با يوسف مشکل نداشت اما وي را نيز تاييد نمي کرد. کمک هاي آقاي سلحشور و اساتيد بود که سبب شد اين شخصيت شکل بگيرد.
اين بازيگر سينما درباره شرايط بازي در نقش هاي تاريخي افزود: کساني که در زمينه تئاتر فعاليت داشتند بهتر مي توانند در سريال هاي تاريخي به ايفاي نقش بپردازند. ما از زمان فرعون اطلاعات دقيقي نداريم. نگاه من در اين سريال اين بود که نوع لباس در راه رفتن تاثير گذار است. من سعي کردم با اعمال فرهنگ ايراني در اين سريال به ايفاي نقش بپردازيم.

** ميزان دستمزد بازيگران اصلي مجموعه يوسف پيامبر(ع)
سلحشور در خصوص دستمزد بازيگران اين سريال و آمار و ارقام نجومي که درباره آنها اعلام شده است ، گفت: برخي اصرار دارند بگويند در اين سريال مزدهاي کلان پرداخته شده است. به عنوان نمونه جهانبخش سلطاني در عرض 5 ماه کارکرد 8 ميليون تومان گرفته است و رضوي ماهانه يک ميليون گرفته اند. تنها بازيگران گرانقيمت اين سريال محمود پاک نيت و کتايون رياحي بودند که ماهانه 3 و نيم ميليون دريافت مي کردند. اين ارقام در حالي است که در سريال هاي ديگر بازيگران 18 تا 20 ميليون تومان دستمزد دريافت مي کنند.
وي ادامه داد:حسن کارما دراين مجموعه پرداخت به موقع و سر ماه حقوق ها بود البته بازيگري هم داشتيم که250 هزار گرفته اند. مصطفي زماني به صورت حقوق چيزي نگرفته است .
کارگردان سريال حضرت يوسف با اشاره به معضل دلالي نقش هاي اول و دوم در سينما و تلويزيون تصريح کرد: يکي از مسائلي که در سينماي ما باب شده پرداخت هزينه براي بازي است که دلالاني هم در اين زمينه وجود دارند و نقش مي فروشند. ولي درسريال حضرت يوسف آقاي زماني که نقش اول را داشت بدون دلال بازي انتخاب شد و مزدش به منظور کمک خرجي پرداخت مي شد و خودش مي دانست اين نقش چقدر ارزش دارد و هيچکس براي چنين نقشي اين ريسک را نمي کند که نقش اول اين سريال را به فردي که تجربه بازيگري آنچناني ندارد واگذار کند اما من اين کار را انجام دادم. نمي شود گفت به "زماني" حقوق مي داديم؛حقوق ايشان يک هزينه بود. مردم عادي که از حقوق ها خبر ندارند از کمبود حقوق مصطفي زماني تعجب مي کنند اما واقعا اينگونه نيست.

** عوامل سريال يکدل و يک رنگ بودند
در ادامه حسين زندباف تدوينگر سريال با اشاره به يکدلي عوامل گفت: مديريت و تدبير سلحشور سبب شد اين کار به نتيجه مطلوبي برسد. با توجه به سکانس هاي سنگيني که در اين فيلم وجود داشت کار به خوبي انجام شد. به نظر مي رسد دليل اين که با مشکل خاصي در تدوين مواجه نشدم اعتماد سلحشور و شورجه بود و اين مهم سبب شد سريال حضرت يوسف (ع) به سلامت تدوين شود و با نشست هايي که داشتيم مشکلات بررسي و برطرف شود.
وي افزود: اين کار دلي و عاشقانه بود و آنچه مد نظر ما بود و ما توقع داشتيم الان اتفاق افتاده است و در حد توان براي اين اثر تلاش کرديم. ضمن آنکه تلاش عاشقانه عوامل و بازيگران فيلم در تدوين بسيار موثر بود.

** قبل و در حين ساخت سريال با آيات عظام ديدار داشتيم
سلحشور با اشاره به ديدار آيات اعظام قبل و در هنگام ساخت اين سريال اظهار کرد: ما هر مطلبي که بخواهيم درباره قصص قرآني بخوانيم از ذهن علما و بزرگان ما است. ما در اين سريال خدمت آيت الله جوادي آملي، آيت الله سبحاني، آيت الله مکارم و آيت الله مصباح و بزرگاني همچون سيد مهدي مير باقري رسيديم. علما اطلاعات منحصربه فردي دارند که اگر از آنها استفاده نشود سبب غفلت است. ما از اين بزرگان در قبل و حين کار استفاده کرديم. متاسفانه فرصت نشد فيلمنامه را اين بزرگواران بخوانند اما فيلم داستان ها را مطالعه کردند. ضمن آنکه حجم فيلمنامه بسيار زياد و مطالعه آن کاري زمانبر بود(بعداز صحافي 10 جلد 200 صفحه اي شد).
وي ادامه داد: ما نه تنها از علما بلکه از فرق ديگر اسلامي همانند اهل تسنن هم استفاده کرديم ولي در تحقيقات ديديم که اهل تسنن در برخي مباحث از يکديگر تقليد مي کنند و پويايي و نوآوري شيعيان در ميان اهل تسنن نيست اما يک حسن دارند و آن اينکه براي تفسير يک آيه حکايات و تمثيلهاي زيادي مي آورند که به درد ما مي خورد. ما از اين تمثيل ها در صورتي که با تفاسير شيعه منافات نداشت استفاده مي کرديم. از تورات، انجيل و اديان ديگر نيز استفاده کرديم به شرطي که منافاتي با تفاسير شيعه نداشته باشد يعني منبع اصلي ما منابع شيعه بود و از منابع ديگر اديان براي کامل کردن قصه استفاده کرديم به شرايط حفظ اصول و عقايد شيعه .

** موسيقي فيلم تلفيقي از موسيقي ايراني و مصري بود
حسين زندباف در پاسخ به نحوه انتخاب موسيقي فيلم هم گفت: تحقيقات ما درباره موسيقي مصر انجام شد و تلاش کرديم تا موسيقي فيلم تلفيقي از موسيقي مصري و ايراني باشد. در بخش اول موسيقي بدون تلفيق و کاملا مصري بود که با توجه به عدم رضايت مخاطبان و منتقدان آنرا تلفيقي کرديم. ولي بايد بگويم با توجه به هزينه هاي سريال حجم مناسبي از موسيقي استفاده شد اما با توجه به بضاعت هاي ممکن اين سطح مطلوب بود.
در ادامه نشست کارگردان سريال حضرت يوسف در پاسخ به اين سئوال که آيا اين سريال تبليغي براي رياست جمهوري و سفرهاي استاني ايشان بوده گفت: اسلام را از هر منظري نگاه کني به روز است چه احمدي نژاد به آن نگاه کند و چه سلحشور. اگر ما ديدگاه هايمان يکي است به دليل اين است که از يک منبع تغذيه کرده و در ريشه فکري اشتراک داريم. حضرت يوسف در سال 81 تمام شده و نقد و بررسي آن تا اوايل سال 82 به طول انجاميد. نسخه اصلي آن در سيما فيلم وجود دارد. سريال حضرت يوسف تنها سريالي است که با متن کامل شروع شده است.
سلحشور افزود: اکثر سريال ها سر صحنه نوشته مي شود اما اين سريال اينگونه نبود. به همين دليل از نظم خاصي در طراحي دکور، برآورد هزينه و انتخاب بازيگر و ... برخوردار بود به همين دليل در حالي که برخي فيلم هاي سينمايي با بودجه 6 تا 7 ميلياردي ساخته مي شود سريال حضرت يوسف با 6 ميليارد و 400 ميليون تومان ساخته شده است. ما با متن کامل اين کار را ساختيم و اين وصله ها که در بين کار آنرا تغيير داديم به ما نمي چسبد.

** حضرت يوسف (ع) براي تبليغ احمدي نژاد ساخته نشده است/ از تبليغ براي احمدي نژاد باکي نداريم
سلحشور در خصوص سفرهاي استاني عنوان کرد: بنيانگذار سفرهاي استاني رهبر معظم انقلاب است. اگر ما تقليد کرده باشيم بايد از محضر معظم له آموخته باشيم. دکتر احمدي نژاد را کسي در آن دوران نمي شناخت. در نگاه ما تفاوت هايي وجود دارد که مانع از اين مي شود بگوييم اين کار تقليدي است. ما از اينکه براي احمدي نژاد تبليغ کنيم باکي نداريم و وظيفه خود مي دانيم که حمايت کنيم اما با همه اين احوالات حضرت يوسف براي تبليغات احمدي نژاد ساخته نشده است. وقتي مشغول ساخت سرکشي حضرت يوسف بوديم سفر رهبر معظم انقلاب به قزوين اتفاق افتاد اين سفر را دوستان براي من توضيح دادند و اي کاش مي رفتم که مي فهميدم يوسف يعني چه و مديريت يعني چه. نسخه اصلي اين سفرها رهبر معظم انقلاب است. ايشان در اين سفرها همه حرف ها مي شنيدند و به بخش هاي گوناگون سفير مي فرستادند و حتي دستور مي دادند براي اينکه حق کسي از مغازه داراني که کسب خود را به دليل حضور مردم تعطيل مي کردند تضييع نشود هزينه روزانه آنها توسط سفيران ايشان پرداخت مي شد تا متضرر نشود.
سلحشور با سياسي خواندن اين اظهارات خاطر نشان کرد: اين حرف ها جنبه سياسي دارد و آنهايي که در برکه انتخابات در حال غرق شدن هستند به هر خار و خسي چنگ مي زنند. اينها شعار انتخاباتي است و از سر استيصال مطرح مي شود.

** چند همسري را ترويج نکرديم
در بخشي ديگر از اين نشست نويسنده سريال حضرت يوسف با تاکيد بر اينکه اين سريال قصد ترويج چند همسري را ندارد، گفت: چند همسري در مذهب و مکاتب الهي وجود داشته است. حال اگر اين فرهنگ بنا به دلايلي تغيير کرده از عوارض دنياي امروز است. از پيامبر تا انبياء سلف همسر دوم و سوم اختيار مي کردند. اين موضوع در گذشته بوده و در خيلي از ممالک اسلامي هنوز اين فرهنگ وجود دارد و در بين شيعيان با آن برخورد مي شود. اين مطلب وجود داشته و من به دليل خرسندي فمينيست ها نمي توانستم آن را در اين سريال نشان ندهم و بازهم تأکيد مي کنم قصد ما ترويج چند همسري نيست بلکه بيان سند تاريخي است.
سلحشور در پاسخ به انتقادي ديگر در خصوص توجه زياد به شخصيت حکيمانه حضرت يوسف تصريح کرد: خداوند در قرآن مي فرمايد: "وقتي به سن شباب رسيد به او حکم و علم اعطا کرديم." بنابر اين اگر حضرت يوسف را حکيم و حاکم معرفي کنيم درست است. خيلي از جاها نيز برخورد مديريتي و حکومتي مي کنند. همه انبيا مدير بوده اند و اگر جامعه اي از اين نعمت الهي استفاده نکرده بيانگر آن نيست که آن جامعه محروم شده است. انبيا براي اداره امور جامعه به سمت صلاح آمده اند و اگر اين مهم تحقق نيافته است ظلمي است که آن جامعه در حق خود کرده است.
کارگردان اصحاب کهف درباره حضور عوامل هاليوود در ايران نيز اظهار داشت: کمپاني فيلم سازي هاليوود تمام تلاش خود را مي کند تا تمام موانع خود را براي چپاول دنيا بردارد. بزرگترين اين موانع مکتب و دين است خدا را از خود بالاتر نمي بينند و براي آنها مذهب از قداست و انبيا از عصمت بايد مبرا شود به گونه اي که مذهب توان اداره جوامع را نداشته باشد. لذا خلوت حضرت ابراهيم و موسي را نشان مي دهند تا قداست آنها را از بين ببرند. ولي ما سعي کرديم در اين سريال با اين رويکرد مقابله کرده و تمام رشته هاي آنها پنبه شده است و اين کار را ادامه خواهيم داد.

** برخي صحبت ها درباره اين سريال بهانه گيري است
سلحشور در ادامه درخصوص پردازش بيش از اندازه به زليخا در اين سريال عنوان کرد: با زليخا مي توان عشق را تداعي کنيم ، درست است که اين عشق با فکر گناه در ذهن زليخا پديد آمده است اما او اين خطا را متوجه مي شود شعله اين عشق در زليخا باقي مانده و بخاطر آن زنده مي ماند و به جايي مي رسد که موحد مي شود . اگر ما به اين نمي پرداختيم جفا مي کرديم. اگر ببينيم او پشيمان شده است درست است نه اينکه او را بعد از گناه آزاد نشان دهيم که متاسفانه برخي در اين زمينه دنبال بهانه گيري هستند.
سلحشور در ادامه با اشاره به سريال هاي مشابه در دنيا و گرايش آنها به سوي بخش نفساني گفت: تاکنون نمونه اي نداشته ايم که سراغ انبيا بروند و به جنبه نفساني آن توجه نشود. من نگران بودم چنين اتفاقي تکرار شود و با کمبود بودجه اين مهم را بر خود تکليف دانستم. بودجه اوليه 2 ميليارد و 200 ميليون بود. گفتند روش صدا و سيما بر اين است که برآورد اوليه را ارائه مي دهيم و سپس اصلاحيه برآورد مي زنيد که دراين زمينه مجبور شديم به اين سبک عمل کنيم تا بودجه تامين شود.

** برخي سريال ها 1000 درصد اصلاحيه برآورد دارند!
ميرفخرايي نيز در اين باره اظهار داشت: مثل روز براي ما روشن بود که با چنين بودجه اي اين را نمي توان ساخت . شگرد صدا و سيما به اين سبک است که اصلاحيه برآورد بزنند. سريال هايي را سراغ دارم که هزار درصد اصلاحيه برآورد داشته است. سناريويي نبود که نباشد ، همه چيز مثل روز روشن بود و بودجه ها مشخص. پيشنهاد خودشان اين بود که اصلاح برآورد بزنيم.
طراح صحنه سريال افزود : ما سريال هايي را سراغ داريم که بودجه 900 ميليون توماني آن با اين اصلاحيه ها به 20 ميليارد رسيده است.
سلحشور درباره مشارکت نکردن کشورهايي همچون مصر در ساخت اين سريال گفت : همکاري خوب است به شرطي که همراهي وجود داشته باشد در کشورهاي اسلامي کشوري نيست که با ديدگاه شيعي بخواهد فيلم بسازد چون ما اصرار به حفظ بينش خود داريم.
وي در خصوص مخاطبين اين سريال گفت: طبق آمار و ارقام اعلام شده توسط مرکز پژوهش هاي صدا و سيما 90 درصد جمعيت جزء مخاطبين اين سريال هستند که حدود 85 درصد آنرا تاييد مي کنند.

** سريال بي بي نرجس خاتون(س) را مي سازم
تهيه کننده سريال حضرت يوسف درباره کار جديد خود گفت: نشست هايي با علما و بزرگان داشته ايم. من زندگينامه بي بي نرجس خاتون را در دست دارم و اگر متن مناسبي را پيدا کنم آنرا مي سازم. تحقيقات اين کار را انجام داديم و کارگرداني آن را آقاي شورجه برعهده دارند و من تهيه کننده هستم.

** گريم از اين قسمت خوب مي شود
حسين زندباف نيز درباره انتقاد به گريم اين سريال اظهار داشت: از آنجايي که فيلمبرداري اين فيلم 3 سال طول کشيد به دليل عدم حضور قاطع گريمورها اين اتفاقات افتاد. ولي از قسمتي که در جمعه هفته جاري (امشب)پخش خواهد شد گريم به نحو مطلوبي لحاظ شده و حضور مستمر آقاي ملکوت (مدير گريم مجموعه) اين نقيصه برطرف شده است البته درباره بخش هاي قبلي ما نيز رضايت کامل نداريم.

ایرنا

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا